Zapri meni
Zapri meni
SIEN DE IT
Kontakt
Preklop
Galerija STOLP,

Andrej Ciuha: Moč slik in besed

V Galeriji STOLP avgusta gostimo slikarsko razstavo Andreja Ciuhe. Spodaj si preberite več o umetniku.

Likovna dela, ki jih ustvarja Andrej Ciuha izrazito določa dialog med navdihom, likovnim odzivom nanj in besednim sporočilom - pomenom, ki ga ustvarjalec zapiše ob sliko. Pomembno vlogo ima pri tem tudi poezija, ki je pred leti, ko je Andrej Ciuha začel svojo slikarsko pot, postala osrednji navdih za njegovo likovno ustvarjanje. Večino svojih pesmi je avtor namreč likovno opremil sam. In četudi pesmi še vedno ostajajo del njegovega celostnega predstavitvenega sklopa: slika - pomen - pesem, niso več njegov “zapovedani” del kot nekoč, kakor tudi ne več navdih za likovno delo, temveč obratno. Inspiracija za pesem je namreč v zadnjem času postala slika. S takšnim sožitjem medijev in njihovo specifično vsebinsko interpretacijo želi avtor posredovati gledalcem izkušnjo, simboliko in odnos do vsebine, kot so navdihnili njega oziroma jih dojema sam.  

Andrej Ciuha, po poklicu magister prava, managementa nepremičnin in diplomirani ekonomist, se zadnjih sedem let intenzivneje ukvarja s slikanjem. Izobraževal se je na številnih likovnih tečajih, ki so jih vodili akademski slikarji in slikarke, med drugimi tudi na tečajih v ljubljanski Narodni galeriji pri mojstrici sodobnega ruskega akvarela, Juliji Barmilovi in pri Niku Anikisu Skušku iz klasičnega portreta. Andrej Ciuha je med leti 2019 in 2020 samostojno razstavljal v termah Snovik, v  največji splošni knjižnici v Slovenijii - Mestni knjižnici Ljubljana in v Centralni medicinski knjižnici, ki deluje v sklopu Medicinske fakultete v Ljubljani. 

Navdih za slikanje sta mu sprva predstavljali njegovi pesniški zbirki: Ti si tako lepa (2004) ter Črni in beli biseri (2012). Povabili so ga, da je svoje pesmi predstavil v reviji Mentor in Apokalipsa ter v treh literarnih nokturnih Prvega programa radia Slovenija. Ko sta se leta 2014 njegov ustvarjalni interes in navdih s področja poezije intenzivneje preusmerila na likovno ustvarjanje, je Andrej Ciuha začel zavzeto slikati. Navdahnjen od poezije, je iz svojih pesmi izbral in izpostavil vsebinsko najbolj odločilne verze in jih umestil v likovno kompozicijo tako, da jih je vpisal direktno v sliko. Četudi je motive za svoja dela velikokrat črpal iz lastnih pesmi in jih ilustriral, polovica razstavljenih slik vendarle nima navezave nanje. Pesmi so se namreč porodile kasneje, navdih zanje pa so postale slike.

Likovna dela Andreja Ciuhe so večja od knjižnih formatov pesniških zbirk, saj pesmi ni nikoli ilustriral v razmerju 1 : 1, pač pa je ustvarjal večje formate, ki so lahko povsem samostojni tudi brez pesmi, četudi so nekatera dela od njih soodvisna. In čeprav prepoznavni motivi na slikah vzbujajo asociativne povezave, je njihova ikonografija zelo kompleksna - ni niti basen niti alegorija - zato jo avtor običajno posebej izpostavi in obrazloži v dopolnilni zloženki k razstavi. Gre za teme univerzalnih vsebin globalnih razsežnosti, s poudarkom na slovenskih posebnostih, s katerimi se lahko vsakdo identificira; še posebej z naukom zgodbe, ki nam ga avtor posreduje preko pisne obrazložitve pomena slike, preko svoje likovne ilustracije in interpretacije ter preko pesmi. Nauk ostaja jasen in eksakten, postavlja nam ogledalo in pričakuje našo opredelitev, odgovor ali vsaj komentar. 

Problematika, ki jo Andrej Ciuha izpostavlja, je vedno aktualna in globalna hkrati ter izhaja iz psihologije in “pokvarljivosti” človeka; njegove nečimrnosti, razvad, pehanja za dobičkom, kulture obnašanja, etike … Od tod tudi prisotnost živali v njegovih likovnih delih. Te imajo vedno simboličen pomen, saj so njihove lastnosti primerljive s človeškimi in ustrezajo samosvoji avtorjevi ikonografski prepoznavnosti, ki ji je v zadnjem času dodal tudi portret in krajino ter ju, kot je za njega značilno, opremil s pomenom in ponekod tudi s pesmijo.

Prepoznavni gradniki kompozicije so v slikah Andreja Ciuhe vedno simbolno konotirani in uravnoteženo razvrščeni znotraj slikovnega polja. Dela narejena v tehniki akrila so kompozicijsko jasna, izrazitih barv in barvnih kombinacij ter jih slogovno ne moremo umestiti v zgolj en sam okvir. V njih sicer prepoznavamo formo stripa (Plavi plešci), boschevsko podajanje vsebine in poigravanje z njo (Kolo sreče, Sodna evolucija), simbolizem (Izbira lepote, Soča, reka resnice, Črni bik)…, vendar je odločitev kako predstaviti motiv intuitivna ter sledi avtorjevim občutkom in namenu, kako čim bolj nazorno in večplastno predstaviti izbrano vsebino. Takšnih neuravnovešenosti, manipulacij, krivic in neumnosti, na katere opozarja Andrej Ciuha, pa ostaja v družbi in državi na pretek in tisti, ki javno opozarjajo nanje so redki in pogumni posamezniki /-ce, ki jim je mar za spremembe in se na dogajanja v družbi ne odzivajo pasivno, kot žal v mnogih primerih reagira večina, češ, da se tako in tako ne da nič spremeniti ...  A se da. Zato postanimo sprememba, ki si je želimo! 

Nuša Podgornik, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka

Ogled razstave je mogoč ob plačilu vstopnine na grad.

Obiščite nas

Vabimo vas, da nas obiščete. Poiščite nas, izberite način obiska, ki vam najbolj ustreza. Svoj obisk lahko načrtujete v celoti, pri ogledu grajskih vsebin pa vam je v pomoč lahko avdiovodnik.